Vitamín C

Poďte sa s nami vzdelávať o vitamínoch. Začneme asi tým najznámejším. Vitamínom C.

Ten má v ľudskom organizme obrovské množstvo funkcií.Poďme sa pozrieť na niektoré z nich:

Tvorba kolagénu – vitamín C je veľmi dôležitý pre tvorbu kolagénu. Látky, ktorá tvorí ako štruktúru kostí a chrupaviek, tak tiež svalov a cievnych tkanív. Mimo toho prispieva k dobrému stavu zubov a ďasien, dopomáha k rýchlejšiemu hojeniu pooperačných rán. Zjednodušene môžeme povedať, že kolagén dáva pevnosť konštrukcii ľudských orgánov. Pokiaľ nie je vitamínu C v tele dostatočné množstvo, trpí tým súdržnosť a pohyblivosť podporných tkanív. Mimochodom to, že je kolagén potrebný k hojeniu rán, ukazujú i symptómy skorbutu (napr. krvácanie z ďasien), ktoré po podaní vitamínu C mizne.
Metabolizmus – vitamín C sa zúčastňuje celého radu metabolických procesov v organizme, napr. metabolizmu železa a žlčových kyselín, syntézy niektorých hormónov a neurotransmiterov, podieľa sa na metabolizme kyseliny listovej a niektorých aminokyselín.
Imunitný systém – vitamín C je veľmi dôležitý pre správnu funkciu imunitného systému. Nedokáže tu síce zabrániť prepuknutiu choroby, avšak výrazne skracuje jej dobu a zmierňuje sprievodné symptómy.
Prevencia kardiovaskulárnych ochorení – v tejto oblasti vitamín C pôsobí ako antioxidant (spolu s vitamínom E a beta-karoténom), tzn. jednak chránia lipidy bunkových membrán pred oxidáciou, jednak regeneruje vitamín E.
Prevencia proti nitrosoamínom– vitamín C pôsobí preventívne pri tvorbe nežiadúcich nitrosoamínov v žalúdku. Nitrosoamíny sú konečné produkty reakčného reťazca dusičnan – disutan – nitrosoamín. Z dusičnanov (ktoré sú pre všetky rastliny dôležitou živinou) sa za prítomnosti baktérií môžu tvoriť dusičnany, z ktorých sa v kyslom prostredí žalúdočných štiav môžu (za prítomnosti amínov) tvoriť nitrosoamíny – tieto sa považujú za potencionálne rakovinotvorné. Vitamín C však môže s dusičnanmi reagovať rýchlejšie než amíny, tzn. tvorbu nitrosoamínov znemožňuje.
Biele krvinky – zvýšený príjem vitamínu C do bielych krviniek zvyšuje účinnosť ničenia baktérií a súčasne podporuje tvorbu protilátok. Vitamín C podporuje v tele tiež vlastnú tvorbu interferónov. Interferón je prírodná bielkovinová látka, ktorá chráni nie len proti vírusovým infekciám, ale má tiež celkové ochranné účinky.
Zvýšenie odolnosti proti chladu – pri pokusoch bolo dokázané, že podávaním vitamínu C sa zvyšuje odolnosť voči chladu. To je významné zistenie, keď pomyslíme na to, že choroby z nachladenia sú zapríčinené väčšinou súbehom stresu z chladu a infekcie.
Ťažké kovy – vitamín C chráni pred záťažou ťažkými kovmi. Vitamín C môže viazať určité škodliviny, tým ich odstráni z kolobehu látok a organizmus ich vylúči. Cigaretový dym obsahuje vysoký podiel ťažkých kovov. Jedným z týchto toxických kovov je olovo. Vitamín C môže toto olovo viazať a uľahčiť jeho vylúčenie.
Stres– stresové situácie sú spojené s vyššou spotrebou a tým i s vyššou potrebou vitamínu C. To je čiastočne objasnené zvýšenou tvorbou stresových hormónov, ktoré sú závislé na vitamíne C.

Viete aká je jeho denná odporúčaná dávka? Závisí to na veku, pohlaví, na životnom štýle a na mnohých ďalších faktoroch. Priemerná denná doporučená dávka pre bežných nešportujúcich jedincov je 60-70mg denne. Pre deti od 3-10 rokov sa odporúča dávka polovičná. Potreba vitamínu C však výrazne stúpa pri vyššej telesnej záťaži, infekčných ochoreniach, strese a pri fajčení.
Koľko je to tých 60-70 mg? Nuž, každá potravina má iný obsah vitamínu C v závislosti od množstva, ktoré zjeme. Napríklad taký pohár kelu okrem dvojnásobku odporúčanej dennej dávky vitamínu A a sedemnásobku odporúčanej dennej dávky vitamínu K, obsahuje 80,4 mg vitamínu C. Obsahuje tiež značnú dávku minerálov a mastných kyselín. A recept na kelové smoothie Vám prinesieme už zajtra 🙂

Tak ako ostatné vitamíny rozpustné vo vode, tak sa aj vitamín C pri nadbytku z organizmu vylučuje a musí sa priebežne doplňovať. Ľudské telo zúžitkuje jednorázovo len veľmi obmedzenú dávku prijatého vitamínu C.
Nemá preto žiadny zmysel prijímať jednorázovo veľké dávky. Naše telo si totiž vezme len časť z prijatého množstva a zvyšok vyjde nazmar. Omnoho lepšie a pre náš organizmus užitočnejšie je preto rozvrhnúť príjem vitamínu do celého dňa po menších dávkach. Maximálna, jednorázovo využiteľná dávka vitamínu C sa udáva v rôznych literatúrach v rozmedzí od 30-60mg.
Okrem spomínaného kelu ho nájdete napríklad v chili papričkách, kedy pol šálky nasekanej papričky dodáva telu 107.8 mg vitamínu C. V červenej paprike, ktorej jedna šálka obsahuje 3-krát viac vitamínu C ako pomaranč. V tomto množstve sa totiž nachádza 190 mg vitamínu C. V zelenej paprike, ktorej jedna šálka obsahuje menej vitamínu C ako červená paprika (120 mg), avšak táto dávka predstavuje 200% z odporúčanej dennej dávky vitamínu C pre človeka. A ďalej napríklad v brokolici, v papáji, v jahodách, v mangu, v ananáse alebo v karfiole.

Zdroje:
https://www.vitaminy-mineraly.sk/clanky/vitamin-c.html
https://www.info.sk/sprava/124172/vitamin-c-v-potravinach-ktore-potraviny-obsahuju-viac-c-ako-pomarance/